Urlop a prawo pracy w UK 2021 – dowiedz się co Tobie przysługuje?
Urlop a prawo pracy w UK 2021 – ( urlop a koronawirus ) dowiedz się co Tobie przysługuje?
Wymiar urlopu
Prawie wszyscy pracownicy są prawnie uprawnieni do 5.6 tygodni płatnego urlopu rocznie (tzw. Ustawowe prawo do urlopu lub corocznego urlopu).
Do urlopu uprawnieni są:
- pracownicy agencyjni
- pracownicy o nieregularnych godzinach pracy
- pracownicy na umowach zerogodzinowych
Prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego – praca na cały etat
Większość pracowników, którzy pracują w 5-dniowym tygodniu, musi otrzymać co najmniej 28 dni corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego. Odpowiada to 5,6 tygodnia urlopu. (5 dni x 5.6 wymiar urlopu = 28 dni)
Praca w niepełnym wymiarze godzin
Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze godzin mają prawo do co najmniej 5.6 tygodni płatnego urlopu, ale będzie to mniej niż 28 dni.
Na przykład, jeśli pracują 3 dni w tygodniu, muszą mieć co najmniej 16.8 dni urlopu rocznie (3 dni × 5.6 wymiar urlopu).
Zawsze możesz skorzystać z kalkulatora w zakresie urlopu dostępnego na stronie rządowej, aby obliczyć urlop pracownika w niepełnym wymiarze godzin.
https://www.gov.uk/calculate-your-holiday-entitlement
Nieregularne godziny
Osoby pracujące w nieregularnych godzinach (np. Pracownicy zmianowi lub pracownicy zatrudnieni na czas określony) mają prawo do płatnego urlopu za każdą przepracowaną godzinę.
Pomocne może być oszacowanie uprawnień do urlopu poprzez obliczenie urlopu na podstawie dni lub godzin przepracowanych w przeciętnym tygodniu.
Limity urlopu ustawowego
Prawo do płatnego urlopu ustawowo ograniczone jest do 28 dni. Na przykład pracownicy pracujący 6 dni w tygodniu mają prawo tylko do 28 dni płatnego urlopu, chyba ze dodatkowe dni urlopu przewiduje Twoja umowa o prace (contract of employment).
Święta państwowe – Bank holiday
Dni wolne od pracy lub święta nie muszą, ale mogą być traktowane jako urlop płatny.
Pracodawca może wybrać dni wolne od pracy jako część ustawowego corocznego urlopu pracownika.
Pracodawca może uwzględnić wiec dni wolne od pracy w ramach ustawowego corocznego urlopu wypoczynkowego.
Inne aspekty prawa do urlopu
Pracownicy mają prawo do:
– Otrzymania wynagrodzenia przebywając na urlopie
– Nabywania (narastania) uprawienia do urlopu podczas urlopu macierzyńskiego, ojcowskiego i adopcyjnego
– Nabywania uprawnienia do urlopu podczas choroby (sick leave)
– Wystąpienia z wnioskiem urlopowym w tym samym czasie co przebywanie na zwolnieniu chorobowe
Spory z pracodawca
Płatny urlop wypoczynkowy jest prawem, które pracodawca musi zapewnić. Jeśli pracownik uważa, że jego prawo do urlopu i wynagrodzenia nie jest przestrzegane, istnieje kilka sposobów rozwiązania sporu.
Prawo do urlopu a rozpoczęcie pracy
Urlop coroczny zaczyna narastać („narastać”), gdy tylko pracownik rozpocznie pracę.
Pracodawca może wykorzystać „rok urlopowy” lub system „proporcjonalny”, aby
wyliczyć, ile urlopu powinien otrzymać jego personel.
1/ Rok urlopowy – pracodawca powinien poinformować swoich pracowników o datach ich ustawowego roku urlopowego, gdy tylko rozpoczną pracę. Na przykład może on trwać od 1 stycznia do 31 grudnia, może tez pokrywać się z rokiem podatkowym od 06 kwietnia do 05 kwietnia.
W tym czasie pracownicy muszą skorzystać z ustawowego urlopu. Jeśli rok urlopowy nie jest określony w umowie, rozpocznie się on: pierwszego dnia nowej pracy (jeżeli rozpoczęto ją po 1 października 1998 r.) bądź 1 października (jeśli rozpoczęto 1 października 1998 r. lub wcześniej)
Urlop macierzyński, ojcowski lub adopcyjny nie ma wpływu na rok urlopowy i uprawnienia do urlopu. W tych okresach pracownik nadal nabywa prawo do urlopu.
Jeśli pracownik rozpoczyna pracę w niepełnym wymiarze godzin w trakcie roku urlopowego, przysługuje mu tylko część całkowitego rocznego urlopu za bieżący rok urlopowy. To, co otrzymają, zależy od tego, ile pozostało miesięcy w danym roku urlopowym.
2/ System proporcjonalny – Pracodawca może skorzystać z system naliczania proporcjonalnego, aby wyliczyć urlop pracowniczy w pierwszym roku pracy. W tym systemie pracownik otrzymuje jedną dwunastą swojego urlopu w każdym miesiącu.
Przykład: Ktoś pracuje przez 5 dni w tygodniu i ma prawo do 28 dni urlopu w roku. Po trzecim miesiącu pracy przysługiwałby im 7-dniowy urlop (jedna czwarta całego urlopu, czyli 28 dni x 3/12 tj. 3 miesiące z 12 miesięcy w roku).
Przeniesienie urlopu
Umowa pracownika określa, ile dni urlopu może przenieść na następny rok.
Jeśli pracownik ma 28 dni urlopu, może przenieść maksymalnie 8 dni. Umowa o prace możne jednak przewidywać obowiązek wykorzystania urlopu w danym roku urlopowym, dlatego tak ważne jest szczegółowe zapoznanie z warunkami umowy o prace.
Coronavirus a urlop
Coronavirus (COVID-19) nie wpływa na uprawnienia pracowników do płatnego urlopu i urlopu, z wyjątkiem przeniesienia urlopu.
Pracownicy mogą być w stanie przenieść niewykorzystany urlop na następne 2 lata, jeśli nie mogą go wykorzystać, ponieważ na ich pracę wpływa koronawirus.
Pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym lub chorobowym
Jeśli pracownik nie może wykorzystać całego swojego prawa do urlopu, ponieważ przebywa już na innym urlopie (np. Chorobowym, macierzyńskim lub urlopie rodzicielskim), może przenieść część lub całość niewykorzystanego urlopu na następny rok urlopowy.
Pracodawca musi zezwolić pracownikowi na przeniesienie maksymalnie 20 z 28 dni urlopu, jeśli pracownik nie mógł skorzystać z corocznego urlopu z powodu choroby.
Wynagrodzenie za urlop
Pracownicy mają prawo do tygodniowego wynagrodzenia za każdy tydzień ustawowego urlopu, który wykorzystują.
Większość pracowników ma prawo do 5.6 tygodni płatnego urlopu rocznie.
Tygodniowe wynagrodzenie jest obliczane na podstawie rodzaju godzin pracy i sposobu zapłaty za te godziny. Obejmuje to pracowników zatrudnionych w pełnym, niepełnym wymiarze czasu pracy, pracowników zatrudnionych na czas określony i dorywczo.
|
Schemat pracy |
Jak obliczana jest tygodniowa pensja |
|
Stałe godziny i stałe wynagrodzenie (w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin)
|
Płaca pracownika za tydzień
|
|
Praca zmianowa w stałych godzinach (w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin) |
Średnia liczba stałych godzin tygodniowych, które pracownik przepracował w ciągu ostatnich 52 tygodni, według ich średniej stawki godzinowej
|
|
Brak stałych godzin (praca dorywcza, w tym umowy na zero godzin) |
Średnia płaca pracownika z ostatnich 52 tygodni (licząc tylko tygodnie, w których otrzymali wynagrodzenie)
|
Planowanie urlopu
Ogólny okres powiadomienia pracodawcy o planowanym urlopie wynosi co najmniej dwa razy dłużej niż długość urlopu, z którego pracownik chce skorzystać, plus 1 dzień.
Na przykład pracownik powiadomiłby z 3-dniowym wyprzedzeniem, ze chce skorzystać z 1 dnia urlopu.
Należny pamiętać, iż pracodawca może odrzucić wniosek o urlop lub anulować urlop, ale musi powiadomić o tym pracownika z wyprzedzeniem równym okresowi urlopu plus 1 dzień.
Na przykład pracodawca powiadomiłby z 11-dniowym wyprzedzeniem, gdyby pracownik poprosił o 10-dniowy urlop.
Umowa o prace może jednak w tym zakresie przewidywać inne zapisy I okresy powiadomień, wówczas należny się do niej zastosować.
Chociaż pracodawcy mogą odmówić udzielenia urlopu w określonym czasie, to nie mogą w ogóle odmówić prawa do skorzystania z urlopu.
Pracodawcy mogą:
· powiedzieć swoim pracownikom, aby wzięli urlop, na przykład dni wolne od pracy lub Boże Narodzenie
· ograniczyć możliwości wykorzystania urlopu, na przykład w okresach wzmożonego ruchu
Może to być określone w umowie o pracę lub taka praktyka może być stosowana w miejscu pracy.
Urlop, a zakończenie pracy
W okresie wypowiedzenia pracownik może mieć możliwość skorzystania z tego, co zostało z jego ustawowego corocznego urlopu.
Jeśli pracownik wziął więcej urlopu, niż jest do tego uprawniony, jego pracodawca nie może odliczyć tej części z jego ostatniego wynagrodzenia, chyba że zostało to wcześniej uzgodnione na piśmie. Zasady w tej sytuacji należy nakreślić w umowie o pracę bądź ogólnych procedurach dostępnych dla pracowników.
Jedynym przypadkiem, w którym ktoś może otrzymać wynagrodzenie zamiast ustawowego urlopu (zwanego „zapłatą w zamian”), jest odejście z pracy. Pracodawcy muszą zapłacić za niewykorzystany urlop ustawowy, nawet jeśli pracownik został zwolniony z powodu rażącego wykroczenia.



